loading...
دفاع مقدس
به سایت ما خوش آمدید
علی شعرباف مقدم بازدید : 13 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (0)


سخن درباره شهيد است شهيد همان‏طور که از نامش پيداست يک واژه بسيار مقدس و با فضيلتي است که به هر انساني که در راه عقيده و مکتبش مبارزه کند و کشته شود اطلاق نمي‏شود. شهيد داراي يک مقام روحانيت و تقدس خاصي است که وجودش از نور خدا جلوه‏گر شده است.

آيا شهيد غسل و کفن دارد؟

سخن درباره شهيد است شهيد همان‏طور که از نامش پيداست يک واژه بسيار مقدس و با فضيلتي است که به هر انساني که در راه عقيده و مکتبش مبارزه کند و کشته شود اطلاق نمي‏شود. شهيد داراي يک مقام روحانيت و تقدس خاصي است که وجودش از نور خدا جلوه‏گر شده است. 

شهيد از دو عنصر پاک، اصلاح و عرفان تجسم يافته است. منطق شهيد اصلاح کننده جامعه است، و قلب شهيد از نور خدا تابنده است. حال ببينيم از نظر احکام فقهي به چه کسي شهيد مي‏گويند آيا شهيد غسل و کفن دارد؟ ثانيا چرا کسي که در راه خدا کشته شد او را شهيد مي‏نامند، وجه تناسب اين اسم براي شهيد به چه منظوري است؟ 

اما مطلب اول: 

ما وقتي نظر به کلمات و فتاوي فقهاي اسلام مي‏کنيم مي‏بينيم تعريفي را که براي شهيد کرده‏اند و نسبت به غسل و شهيد فتواي داده‏اند تقريبا اتفاق نظر دارند و شهيد را اين طور تعريف کرده‏اند. 

يسقط الغسل عن الشهيد و هو المقتول في الجهاد مع الامام عليه‏السلام او نائبه الخاص بشرط خروج روحه في المعرکة حين اشتغال الحرب او في غيرها قبل ادراکه المسلمون حيا و يلحق به المقتول في حفظ بيضه الاسلام فلا يغسل و لا يحنط و لا يکفن بل يدفن بثيابه الا اذا کان عاريا فيکفن [1] .

غسل ميت ساقط است از شهيد، شهيد کسي است که با امام عليه‏السلام يا نائب خاص امام در جهاد شرکت کند و کشته شود، يا در زمان غيبت ولي عصر اروحنا فداه در وقتي که اسلام در معرض خطر هجوم دشمنان اسلام به مملکت اسلامي قرار بگيرد، براي دفاع از اسلام بجنگد و کشته شود (که اين قسم سوم را دفاع هم مي‏گويند) [2]

غسل و حنوط و کفن از شهيد ساقط است بايد نماز ميت بر شهيد به خوانند و او را دفن کنند. 

البته سقوط غسل و حنوط و کفن از شهيد مشروط به دو شرط است: 

شرط اول اين است که شهيد در جبهه کشته شود يا در خارج از جبهه به طوري که وقتي مسلمين به بالينش برسند او قبلا جان داده باشد که اگر زنده بود بعد فوت کرد غسل و حنوط و کفن بر او واجب است. 

شرط دوم آن است که جنازه شهيد برهنه نباشد، که اگر برهنه بود غسل ندارد ولي بايد او را کفن کنند مانند حضرت حمزه سيدالشهداء عليه‏السلام يا شهداء کربلا که آن‏ها برهنه بودند و لذا آن‏ها را کفن کردند و اين دو شرط براي تمام شهداي اسلام جاري است چه شهداي صدر اسلام و چه شهداي زمان غيبت ولي عصر اروحنا له الفداء مثل شهداي زمان ما که در جنگ تحميلي عراق و جاهاي ديگر شهيد شدند و مي‏شوند يا شهداي حزب‏الله در لبنان در وضع فعلي عليه اسرائيل [3] .

دليل اين مطلب اخبار و احاديثي است که از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليه‏السلام وارد شده که از اطلاق روايات، فقهاي اسلام استفاده عموم کرده‏اند و شهيد را منحصر به شهداي صدر اسلام نمي‏دانند بلکه عموميت قائلند و شهداي زمان ما را هم شامل است: 

يکي روايت ابان بن تغلب است که امام صادق عليه‏السلام فرمود: کسي که در راه خدا کشته مي‏شود کفنش لباس تنش خواهد بود، غسل ندارد مگر وقتي که مسلمان‏ها به او برسند و او را زنده ببينند بعد فوت کند، که در اين صورت غسل و کفن دارد و اگر بدن شهيد برهنه بود، غسل ندارد ولي بايد او را کفن کنند زيرا پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله در جنگ احد بر بدن حضرت حمزه نماز ميت خواند و او را حنوط و کفن کرد، چون بدن حضرت حمزه عليه‏السلام برهنه بود [4] .

دوم روايت ابي مريم است که گفت از امام صادق عليه‏السلام شنيدم، فرمود شهيد هر وقت رمقي در بدن داشت بعد از دنيا رفت، بايد او را غسل و حنوط و کفن کنند و بر او نماز ميت بخوانند، و اگر در او رمقي نبود نبايد او را غسل و کفن و حنوط کنند کفنش لباس تنش خواهد بود، [5]  و مانند اين روايات که در کتب اخبار ذکر شده است. 

در اين روايات ندارد که شهيد آن است که با پيغمبر صلي الله عليه و آله يا با امام عليهماالسلام يا نائب خاص امام در جهاد شرکت کند و کشته شود، بلکه روايات اطلاق دارد، يعني هر کسي که در راه خدا کشته مي‏شود چه مي‏خواهد در زمان حضور امام يا نائب خاص امام باشد، و چه مي‏خواهد در زمان غيبت ولي عصر اروحنا اله الفداء براي دفاع از اسلام با دشمن به جنگد و کشته شود، همانطور که کلام فقهاي عظام بر اين مطلب دلالت دارد. 

مسئله - در اخبار و روايات وارد شده کسي که طالب علم باشد و بميرد او شهيد است، يا کسي که غرق مي‏شود، يا خانه روي سرش خراب مي‏شود و مي‏ميرد، و مانند اين‏ها که در روايات ذکر شده، او شهيد است البته اين‏ها مانند شهدايي که در جبهه‏هاي جنگ کشته مي‏شوند؛ نيستند تا بحث کنيم آيا اين‏ها غسل و کفن دارند يا نه بلکه اين‏ها را شارع مقدس اسلام نازل منزله شهيد قرار داده در ثواب شهداء که از باب حکومت در علم اصول فقه فقهاي عظام ايدهم الله بحث مي‏کنند که آيا چنين افرادي در تمام ثواب شهداي جنگ شريکند يا نه، آن تابع دليل است. 

عين اين مطلب را مرحوم صاحب عروة الوثقي در کتاب عروة اين طور بيان فرموده است: 

مسئله من اطلق عليه الشهيد في الاخبار من المطعون و المبطون و الغريق و المهدوم عليه و من ماتت عند الطلق و المدافع عن اهله و ماله لا يجزي عليه حکم الشهيد اذ المراد التنزيل في الثواب [6] .

مسئله - اين که مي‏گوييم غسل و کفن از شهيد ساقط است آيا از باب عزيمت است يا از باب رخصت؟ اگر از باب عزيمت باشد، غسل و کفن کردن شهيد، حرام است و اگر از باب رخصت باشد غسل و کفن شهيد جايز است نه واجب، کدام است؟ 

پاسخ - فقهاي اسلام فرموده‏اند سقوط غسل و کفن از شهيد، از باب عزيمت است نه از باب رخصت بنابراين غسل و کفن کردن، شهيد حرام است و نبايد او را غسل و کفن نمود [7]  هم چنين غسل مس ميت از کسي که دست به بدن شهيد مي‏زند ساقط است و نبايد غسل مس ميت بکند [8] .

اين سؤال پيش مي‏آيد که شهداي ما که در جنگ تحميلي کشته شدند و مي‏شوند، نبايد آن‏ها را غسل و کفن کرد، پس چرا بعضي از آن‏ها را غسل و کفن مي‏کنند؟ 

پاسخ - قبلا گفتيم که سقوط غسل و کفن از شهيد مربوط به دو شرط است: يکي اين که در معرکه جنگ کشته شود که وقتي که مسلمان‏ها به بالينش برسند او قبلا جان داده باشد. 

دوم اين که بدنش برهنه نباشد. حال آن شهدايي که در ميدان جنگ ثابت شده که قبل از رسيدن به بالين‏شان آن‏ها قبلا جان داده‏اند، غسل و کفن ندارند و کسي هم که به بدن آن‏ها دست مي‏زند غسل مس ميت ندارد ولي آن‏هايي که معلوم شده که بعدا از دنيا رفته‏اند و يا بر اثر آثار شيميايي در جبهه‏ها بعدا شهيد مي‏شوند گرچه آن‏ها واقعا شهيدند اما بايد آن‏ها را غسل و کفن کنند و کسي هم که دست به بدن آن‏ها مي‏زند بايد غسل مس ميت بکند ولي آن‏هايي که معلوم نيست که قبلا جان داده‏اند يا بعد از رسيدن به بالينشان از دنيا رفته‏اند احتياطا بايد آن‏ها را غسل و کفن کنند و کسي هم که دست به بدن آن‏ها مي‏زند احتياطا غسل مس ميت را بکند. 

 

 

» چگونه شهداء زنده هستند! مگر غير شهدا بعد از مرگ زنده نيستند

 

چگونه شهداء زنده هستند! مگر غير شهدا بعد از مرگ زنده نيستند

مسأله‏اي که قابل توجه است اين است: در آيات و روايات وارد شده که شهيد زنده است شهيد نمي‏ميرد سؤال اين است مگر ساير مؤمنين غير از شهداء پس از مرگ زنده نيستند؟ آن‏ها مي‏ميرند و نابود مي‏شوند که قرآن و روايات مي‏گويد شهدا زنده‏اند؟ 

پاسخ از اين سؤال زياد است فعلا ما به يک جواب اکتفا مي‏کنيم و آن اين است که طبق آيات و روايات که در بحث بقاء روح در همين کتاب ذکر خواهيم کرد، ارواح همه‏ي انسان‏ها پس از مرگ، در عالم برزخ زنده هستند، تا قبل از نفخه صور، چون صور اسرافيل قبل از روز قيامت دميده شود آن‏ها هم مي‏ميرند سپس خداوند متعال اجسام را با ارواح دو مرتبه زنده مي‏کند غير از ارواح شهداء که آن‏ها هرگز نمي‏ميرند، آن‏ها زنده هستند تا روز قيامت دليل بر اين مطلب اين آيه‏ي شريفه است: 

«و نفخ في الصور فصعق من في السموات و من في الأرض الا من شاء الله ثم نفخ فيه أخري فاذا هم قيام ينظرون - و أشرقت الأرض بنور ربها» [9] .

در صور اسرافيل دميده مي‏شود مي‏ميرند کساني که در آسمان‏ها و زمينند مگر کساني را که خدا بخواهد، (آن‏ها زنده‏اند). 

در تفسير وارد شده آن‏ها که زنده‏اند شهداء مي‏باشند که هرگز نمي‏ميرند سپس دو مرتبه صور اسرافيل دميده مي‏شود پس ناگهان همه‏ي آن‏ها که مرده بودند بپا مي‏خيزند و منتظر فرمان خدايند [10] .

مرحوم حاج ميرزا حبيب‏الله خويي در منهاج البراعة شرح نهج‏البلاغة حديثي را از پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله از تفسير مجمع البيان در ذيل آيه‏ي شريفه نقل مي‏کند کساني که زنده هستند و هرگز نمي‏ميرند آن‏ها شهداء مي‏باشند و في رواية ان النبي صلي الله عليه و آله سئل جبرئيل عن هذه الاية من ذا الذي لم يشاءالله يصعقهم؟ قال هم الشهداء متقلدون  اسيافهم حول العرش [11] .

معناي ديگري که شهداء زنده هستند و هرگز نمي‏ميرند با وجود اين که تمام ارواح در عالم برزخ زنده هستند اين است که زنده بودن شهداء در عالم برزخ يک نوع زنده بودن خاصي است که چنين زنده بودن را ديگران ندارند آن خاص خاص، مخصوص شهداء است که ديگران چنين حياتي را ندارند. 

پي نوشته ها :

[1] تحريرالوسيله ج 1، ص 66، في غسل الميت مسئله 1.

[2] دفاع از اسلام بر همه مسلمين واجب است: بر مرد و زن، بر پير و جوان، بر فقير و غني، بر صغير و کبير، و هر کدام از مسلمين که در مقام دفاع از اسلام و مملکت اسلامي کشته شوند شهيد هستند چنانچه فتاوي فقهاي اسلام تماما ناظر به اين موضوع است و در بحث جهاد در همين کتاب مفصلا ذکر خواهيم نمود.

[3] زيرا در اين جنگ تحميلي عراق عليه‏السلام جنگ اسلام با کفر است نه جنگ مسلمين با مسلمين زيرا صدام کافر با اياديش که دست نشانده‏ي آمريکاست و به فرموده امام خميني قدس سره دست آمريکا از آستين کثيف صدام بيرون آمده که اگر خداي نخواسته در اين جنگ آمريکا پيروز شود (که پيروز نخواهد شد) اسلام از بين مي‏رود، بنابراين جنگ ايران با عراق يا جنگ حزب لله لبنان عليه اسرائيل در زمان فعلي جنگ اسلام با کفر است نه جنگ مسلمين با مسلمين.

[4] عن ابان بن تغلب قال سمعت ابا عبدالله عليه‏السلام عن الذي يقتل في سبيل الله أيغسل و يکفن و يحنط؟ قال عليه‏السلام يدفن کما هو في ثيابه الا ان يکون به رمق فان کان به رمق ثم مات فانه يغسل و يکفن و يحنط و يصلي عليه ان رسول‏الله صلي الله عليه و آله صلي علي حمزه و کفنه و حنطه لأنه کان قد جرد. وسايل الشيعه، ج 2، باب 14، من ابواب غسل الميت حديث 7.

[5] عن ابي مريم قال سمعت ابا عبدالله عليه‏السلام يقول الشهيد اذا کان به رمق غسل و کفن و حنط و صلي عليه و ان لم يکن به رمق دفن في اثوابه - کافي ج 3، باب القتلي، حديث 3، ص 211.

[6] عروة الوثقي في احکام الشهيد، مسئله 9.

[7] سقوط الغسل عن الشهيد و المقتول بالرجم و القصاص عن باب العزيمة لا الرخصة - عروة الوثقي - فصل في غسل الشهيد مسئله 7.

[8] مس الشهيد و المقتول بالقصاص بعد العمل بالکيفية السابقة لا يوجب الغسل عروة الوثقي في غسل الشهيد مسئله 11 - وسيلة النجاة في غسل مس الميت مسئله 2 تحريرالوسيله، ج 1، في غسل المس الميت مسئله 2.

[9] سوره زمر، آيه‏ي 69 - 70.

[10] بحارالانوار، ج 6، باب نفخ الصور و فناءالدنيا، ص 322.

[11] منهاج البراعة، ج 5، ص 274.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    مقام معظم رهبري
    همه انسانها می میرند ولی شهیدان این سرنوشت همگانی را به بهترین وجه سپری كردند ، وقتی قرار است این جان برای انسان نماند چه بهتر در راه خدا این رفتن انجام بگیرد.
    ***
    مهمترین امتیاز شهدای ما نسبت به كسانی كه در سایر كشورها در راه آرمانهای خود فداكاری می كنند انتخاب آگاهانه و به دور از احساس است.
    ***
    مظهر قدرت ایران شهدا هستند.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 35
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 170
  • بازدید کلی : 1,236
  • اوقات شرعی